Regulamin podziału subwencji
REGULAMIN
podziału subwencji badawczej podstawowej jednostki organizacyjnej
w Instytucie Historii Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
Na podstawie Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej, stanowiącego załącznik nr 1 do Zarządzenia nr R.021.97.22 z dnia 27 października 2022 roku ustala się, co następuje:
DZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin podziału subwencji badawczej Instytutu Historii określa zasady oraz tryb przyznawania środków finansowych otrzymanych w formie subwencji badawczej jednostki organizacyjnej (SBJO) na projekty badawcze w Instytucie Historii (IH).
§ 2
1. Na subwencję badawczą IH składa się rezerwa Dyrektora IH w wysokości 10% jej wysokości oraz środki na finansowanie projektów badawczych w IH.
2. Suma środków finansowych przydzielona na realizację projektów badawczych powinna równać się SBJO pomniejszonej o 10% Rezerwy Dyrektora.
§ 3
Rezerwę Dyrektora IH przeznacza się przede wszystkim na wsparcie działań naukowych spełniających kryteria najbliższej ewaluacji.
DZIAŁ II
Zasady przyznawania środków finansowych
§ 4
Podział SBJO na projekty badawcze, odbywa się w trybie konkursowym, dalej zwanym Konkursem.
§ 5
1. Konkurs przeprowadzany jest przez Dyrektora IH we współpracy z Zastępcą Dyrektora IH ds. Naukowych.
§ 6
1. Konkurs przeprowadzany jest w oparciu o kryteria określające zasady podziału subwencji na projekty badawcze zgłoszone przez zespoły badawcze w formie Wniosku o finansowanie projektu badawczego w ramach subwencji badawczej w roku ...., dalej nazywanym Wnioskiem (załącznik do Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej).
2. Wielkość środków przydzielonych na realizację projektów badawczych jest uzależniona od formalnej i merytorycznej oceny Wniosków złożonych przez zespoły badawcze, dokonanej przez Dyrekcję IH.
§ 7
Członkowie zespołu badawczego są zobowiązani do zachowania należytej staranności i rzetelności podczas wypełniania Wniosku, w szczególności dołączonej do niego Ankiety dorobku naukowego członka zespołu badawczego, nazywanej dalej Ankietą (załącznik Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej).
§ 8
1. W ramach tego samego Konkursu, nauczyciel może uczestniczyć tylko w jednym zespole badawczym (niezależnie od pełnionej w nim roli).
2. W skład zespołu mogą wchodzić wyłącznie pracownicy zatrudnieni w IH w roku, w którym dzielona jest subwencja. Dorobek pracowników niezatrudnionych w IH nie może być uwzględniany w dorobku zespołu.
§ 9
Nie mogą ubiegać się o dofinansowanie w kolejnej edycji Konkursu członkowie zespołu badawczego, których projekt badawczy z poprzedniego roku nie został rozliczony (zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym), chyba że przepisy ogólnouczelniane stanowią inaczej. W celu rozliczenia wniosku należy dostarczyć do Biura ds. Nauki AP wypełniony odpowiedni załącznik do Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej.
Dział III
Tryb przyznawania środków finansowych
§ 10
W Konkursie uczestniczą zespoły badawcze, które we wskazanym terminie złożyły w sekretariacie IH Wnioski i Ankietę (oraz dołączone od niej załączniki z POL-on (Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on) lub Index Copernicus (ICI Science Evaluation) (o których niżej), w podpisanej formie papierowej i przesłanej na adres sekretariatu IH takiej samej formie elektronicznej. Obowiązujące w danym roku szablony Wniosku i Ankiety są zamieszczane na stronie internetowej Biura ds. Nauki AP.
§ 11
1. Zespołem badawczym kieruje kierownik zespołu badawczego, wyłoniony spośród zespołu badawczego.
2. Kierownik zespołu badawczego ponosi odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu badawczego, zarówno pod względem merytorycznym, jak i finansowym.
3. W skład zespołu badawczego wchodzą nauczyciele akademiccy IH, dla których Uczelnia jest podstawowym miejscem pracy, i którzy złożyli oświadczenie o dziedzinie i dyscyplinie naukowej i oświadczenie upoważniające podmiot do zaliczenia ich do liczby pracowników prowadzących działalność naukową.
§ 12
1. Ocenę Wniosku i Ankiety pod względem formalnym i merytorycznym przeprowadza Dyrektor IH we współpracy z Wicedyrektorem IH ds. Naukowych.
2. Ankieta dołączona do Wniosku musi zawierać pełne opisy bibliograficzne publikacji danego Autora i przypisane im punkty z okresu oceny (ostatnie 4 lata). Muszą być one oparte na wydrukach z sytemu POL-on (uzyskanych w Dziale Informacji Naukowej Biblioteki Głównej AP) lub z Index Copernicus (uzyskanych od Zastępcy Dyrektora IH ds. Naukowych). Ponieważ baza POL-on jest uzupełniana na bieżąco, należy preferować to źródło. Jeżeli jakaś publikacja Autora z okresu podlegającego ocenie (4 lat) nie ukazała się, a jest już przyjęta do druku – członek zespołu badawczego może złożyć pisemne oświadczenie, że dana publikacja (należy podać jej dokładny opis bibliograficzny) z przypisanymi jej punktami – zostanie wkrótce wydana z datą ulokowaną w okresie oceny.
Do oceny jej punktacji należy podać odpowiednie rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (aktualna lista czasopism lub wydawnictw). Po takim oświadczeniu można jej punkty ująć w Ankiecie.
3. Jeśli współautorzy są nauczycielami akademickimi zatrudnionymi w różnych podstawowych jednostkach organizacyjnych Uczelni lub są pracownikami innych uczelni bądź instytucji naukowych, zasada podziału punktów nie obowiązuje.
4. W Konkursie mogą być uwzględniane wyłącznie publikacje, które uzyskały 100 i więcej punktów oraz maksymalnie dwie monografie jednego autora, opublikowane w ciągu czterech lat. Pracownik IH może również uwzględnić w Ankiecie jedną recenzowaną publikację opublikowaną w ciągu czterech lat w czasopiśmie IH „Scripta Historica” przypisując jej 100 punktów.
5. Wzorem rozporządzenia o ewaluacji, przy punktacji artykułów opublikowanych w czasopismach w latach 2019-2021 (i w kolejnych) uwzględniać należy ostatni (najnowszy) wykaz czasopism.
6. Każdy członek zespołu badawczego wypełnia osobną (swoją) Ankietę i ponosi odpowiedzialność za zawarte w niej dane.
7. Pełny wniosek zespołu badawczego zawiera Wniosek, Ankiety członków zespołu oraz dołączone do nich wydruki z POL-on lub Index Copernicus, ewentualnie uzupełniony o oświadczenia przewidziane w punkcie 2 par. 12.
8. Wniosek, jeżeli nie spełnia wymogów formalnych, zostaje zwrócony kierownikowi zespołu do uzupełnienia lub poprawienia. Jeśli ono nie nastąpi w wymaganym terminie, Wniosek zostaje odrzucony, zaś o decyzji zawiadamia się drogą elektroniczną wnioskodawcę.
9. Braki uniemożliwiające merytoryczną weryfikację zasadności uwzględniania poszczególnych osiągnięć, mogą być podstawą do ich nieuwzględnienia w ocenie Wniosku.
§ 13
Ocena Wniosku i Ankiety pod względem formalnym obejmuje:
1) terminowość złożenia wniosku,
2) kompletność wniosku,
3) spełnienie przez członków zespołu wymogu, o którym mowa w § 8 i § 9,
§ 14
1. Ocena merytoryczna Wniosku polega na przydzieleniu punktów wg kryteriów wymienionych w Załączniku do Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej, a ich suma stanowi podstawę przydzielenia środków na jego realizację (w proporcji do środków przydzielonych IH przez Uczelnię).
2. Ocena Wniosku pod względem merytorycznym obejmuje:
1) Jakość dorobku naukowego członków zespołu badawczego, obejmującego okres czterech lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku, tj. sumę punktów dorobku naukowego członków zespołu badawczego wykazanych w Ankiecie członka zespołu badawczego do wniosku badawczego (załącznik do Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej).
3. W ocenie merytorycznej projektów badawczych Komisja stosuje kryteria szczegółowe zawarte w załączniku do Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej.
4. Określając liczbę punktów za jakość dorobku członków zespołu, Dyrekcja IH prowadzi merytoryczną weryfikuję zasadności uwzględnienia w punktacji poszczególnych osiągnięć wykazanych we Wniosku i Ankiecie. Podstawę weryfikacji stanowią aktualne przepisy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz dane dotyczące publikacji pracowników ujęte w Index Copernicus (ICI Science Evaluation).
§ 15
1. W przypadku pozytywnej oceny Wniosków i przydzieleniu środków na realizację projektów badawczych, Dyrekcja IH sporządza Listę wniosków przeznaczonych do finansowania w ramach SBJO, ze wskazaniem wysokości finansowania poszczególnych projektów badawczych w IH.
2. Papierową i elektroniczną wersje Wniosków, Listę wniosków przeznaczonych do finansowania, o której mowa w ust. 1 Dyrekcja IH przedstawia Radzie IH.
3. Na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2, Rada IH formułuje rekomendacje dotyczące listy wniosków przeznaczonych do finansowania w ramach SBJO i przekazuje je, zgodnie z treścią Regulaminu podziału, wnioskowania i rozliczania subwencji badawczej, do Biura ds. Nauki.
4. Kierownicy zespołów badawczych są zobowiązani do poinformowania dyrektora IH w pierwszym tygodniu listopada o wysokości niewykorzystanych środków z subwencji na badania naukowe. Środki te powinny być w połowie listopada przekazane do rezerwy dyrektora IH, z przeznaczeniem na potrzeby instytutu, jeżeli jest pewność, że nie zostaną wykorzystane do końca roku przez członków zespołu.
5. Jeżeli kierownik zespołu nie poinformuje i nie przekaże niewykorzystanych środków do rezerwy dyrektora IH w kolejnym roku dotacja dla zespołu zostanie pomniejszona o tę kwotę.
§ 17
1. Prorektor ds. Nauki podejmuje ostateczną decyzję o udzieleniu dofinansowania projektu badawczego wraz z jego wysokością.
2. Od negatywnej decyzji Prorektora ds. Nauki w sprawie finansowania projektu badawczego, kierownik zespołu badawczego może wnieść odwołanie do Senackiej Komisji ds. Nauki.
§ 18
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia go przez Radę Instytutu Historii.